Teambuilding Instructiegroep PzH

Het was even zoeken om een gaatje in ons jaarplan te vinden, maar in week 23 hadden we eindelijk een moment gevonden om een battlefield tour / teambuilding in Normandië te kunnen uitvoeren.

Op maandag 03 juni werd om 08.00uur verzameld op de Vuursteunschool om vervolgens om 08.15uur te vertrekken naar de stad Caen waar de Aooi een hotel voor ons had geregeld. Na een rit door het mooie Franse landschap kwamen we om 17.15uur aan bij het hotel. Aangezien de Fransen wat later eten dan wij gewend zijn, werd er door ons eerst een terrasje gepakt alvorens we in een voor onderofficieren iets te decadent restaurant het diner hebben genuttigd.

De dinsdag stond in het teken van de Britse sector. Na het ontbijt werd er door de Aooi op het strand van Ouistreham een inleidend praatje gehouden over de aanloop en start van de Operatie Overlord.

Aansluitend werd er verplaatst naar de Pegasus Bridge te Bénouville waar we het Pegasus Memorial hebben bezocht. Hier werd je op diverse manieren geïnformeerd over de acties van de 6e Airborne Division op en rond de bruggen over de rivier de Orne, het Canal de Caen á la mer en de gebieden er omheen. Uiteraard moesten we als Artilleristen hierna een bezoek aan de Batterij van Merville brengen. Deze Batterij was een gevaar voor de troepen die op Sword Beach zouden gaan landen. Het bestond uit 4 betonnen schuilplaatsen met elk een 100mm geschut welke een dracht van 9 km had. De Batterij is in de nacht van 5 op 6 juni 1944 door 150 Britten ingenomen, maar wisselde tot 17 augustus nog 7 keer van “eigenaar”.

Aansluitend gingen we naar het oord Arromanches les Bains waar we tijdens de lunch nog even naar oud instructeur van de Instructiegroep PzH konden zwaaien die met 17PainfBat GFPI ook in het gebied was.

In deze plaats bezochten we na de lunch het Musée du débarqement waar d.m.v. foto’s, film en maquettes een goed beeld werd gegeven van de aanleg en gebruik van de kunstmatige haven ‘Port Winston’ genaamd die hier voor de kust is aangelegd.

Nadat we ons een weg uit het drukke Arromanches les Bains hadden weten te manoeuvreren werd er koers gezet naar de Batterij van Longues-sur-Mer. Deze Kustbatterij is gevestigd op een 65m hoge klif en kijkt uit over het Kanaal en besloeg de sectoren Gold Beach en Omaha Beach. Het bestond uit vier kazematten met elk een 150mm kanon met een dracht van 20km. Ondanks diverse bombardementen in de aanloop naar D-Day biedt de Batterij op deze dag nog weerstand. Om beurten bestookten verschillende schepen de Batterij en deze werd uiteindelijk ’s avonds verwoest. De volgende ochtend werd de Batterij bezet nadat het garnizoen zich had overgegeven.

Na dit bezoek keerden we weer terug naar Caen waar het diner werd genuttigd en na een drankje werd aangevangen met de nachtrust.

Woensdag stond in het teken van de Amerikaanse sector. De vorige dag hadden we hier tijdens het bezoek aan de Batterij van Longues-sur-Mer al een begin meegemaakt.

De eerst plek die we deze dag bezochten was Saint-Mère-Eglise. In het gebied rond dit oord werden para’s van de 82nd Airborne Division gedropt. Door onder andere zwaar luchtafweervuur wordt dit niet goed uitgevoerd waardoor eenheden zeer verspreid terecht komen. Een deel van hen komt in het oord terecht, waarbij één parachutist aan de kerktoren blijft haken. Een pop aan de kerktoren herinnert nu nog aan deze gebeurtenis.

In deze plaats hebben we ook nog kort een static show van voertuigen en ander materieel uit die tijd bezocht waarna we ons naar Carentan hebben verplaatst.

In Carentan was een dropping van parachutisten te zien. Door de enorme drukte waren we precies op tijd bij de dropzone aangekomen waar we konden zien hoe de parachutisten uit de C-47’s sprongen en, net als 75jaar geleden, bijna allemaal op de dropzone terecht kwamen. Een aantal kwamen in het veld achter het publiek aan de grond en een enkeling bleef naast hetzelfde veld in de bosrand steken.

I.v.m. de grote drukte op de verschillende routes hebben we het museum ‘Dead man’s corner’ overgeslagen en direct koers gezet naar Colleville-sur-Mer. Onderweg werd bij een pittoresk Frans eetkraampje halt gehouden voor de lunch met Franse worst en friet. Aansluitend zijn we doorgereden naar Point du Hoc.

Point du Hoc is een 30m hoge klif waar zes 155mm kanonnen opgesteld stonden. Deze hadden een dracht van 20km en konden Utah Beach en Omaha Beach bestoken.

In de ochtend landen 225 Rangers van het 2nd Ranger Bataljon aan de voet van de klif waarna zij met touwen en ladders onder vijandelijk vuur omhoog zijn geklommen. Na de inname van de stelling bleken de kanonnen niet meer aanwezig te zijn. Deze waren enkele dagen ervoor i.v.m. de bombardementen gedemonteerd en verder naar achteren gebracht.

Na Point du Hoc hebben we het Overlord museum in Colleville-sur-Mer bezocht. In dit museum worden aan de hand van foto’s uit die tijd diverse acties uitgebeeld. Voor deze uitbeeldingen zijn, waar mogelijk, de originele voertuigen en materialen gebruikt. De voertuigen zijn in de jaren na de oorlog, met name rond de jaren 70, terug gevonden in schuren of in de grond.

Hierna hebben we Omaha Beach bezocht. Op dit strand landen op 6 juni 1944 de Amerikanen. Door de goede verdediging werden er grote verliezen geleden. Dit maakt het extra bijzonder om daadwerkelijk op dit strand te staan.

Het laatste bezoek van deze battlefield tour was aan de begraafplaats in Colleville-sur-Mer. Hier liggen 9387 Amerikanen begraven en is door zijn omvang en opzet indrukwekkend om te zien.

Uiteindelijk was het tijd om terug naar Caen te verplaatsen. Nadat we ons eerst door het verkeer moesten wurmen kwamen we hier om 19.00uur aan. Een prima tijdstip om aan het diner te beginnen. Na het diner hebben we nog een aantal drankjes genuttigd bij lokale horeca.

Op donderdag stond de terug verplaatsing op de planning. Na het ontbijt werden de tassen in de voertuigen gezet en om 08.15uur zijn we vertrokken naar ’t Harde, waar we na wat files en een tussenstop bij de grote gele M, om 18.15uur aankwamen.

Dit hield ook gelijk het eind in van onze interessante, maar vooral ook gezellige battlefield tour en teambuilding.